Monday, 24 December 2012

PLU & Kahwin

 
Perkahwinan merupakan alam yang mengembirakan bagi sesetengah individu, tetapi ia juga merupakan alam yang amat mengerikan dan menjadi mimpi hitam bagi individu yang lain. Jodoh adalah sesuatu yang misteri. Kita tidak mengetahui jodoh kita siapa kerana ia bukan dalam pengetahuan kita. Jodoh itu urusan Allah dan hanya dia yang Maha Mengetahui. Bila bercakap pasal jodoh ramai yang memfokuskan kepada mereka yang belum berkahwin dan jarang sekali kita mendengar orang membincangkan berkaitan jodoh bagi mereka yang telah berkahwin.

*********Persoalan Jodoh*******

Benarlah jodoh itu adalah ketetapan Allah. Orang yang telah berkahwin pun tidah mengetahui panjang mana seseorang isteri dan suami itu dapat bersama. Mungkin sahaja perkahwinan itu hanya kekal beberapa hari sahaja atau mungkin akan kekal selama 50 tahun sahaja. Ada orang terpaksa berkahwin kali kedua dan kali ketiga baru mereka menjumpai cinta dan kasih sayang yang sebenar. Jangan kita menganggap bahawa apabila seseorang telah berkahwin, maka persoalan jodohnya akan selesai. Isu jodohnya ditutup. Rumah tangganya tidak bermasalah. Bahkan orang yang berumah tangga, mempunyai lebih banyak masalah yang berkaitan dengan jodoh dan perasaan. Konflik teman lama dan perasaan mencemburi sering kali menghantui pasangan yang telah berkahwin.

Namun bagi mereka yang belum berkahwin, persoalan jodoh ini saban hari menghantui dirinya. Malah fasa mencari itu mungkin telah bermula sejak dari sekolah menengah lagi. Berjinak-jinak mencintai dan menyayangi individu tertentu yang menjadi pujaan hati. Cinta itu sesuatu yang indah apabila dua hati sama-sama bertepuk dan menyambut lambaian cinta. Tetapi akan menjadi sesuatu yang menyakitkan apabila ianya tidak berbalas dan bertepuk sebelah tangan. Malah ianya boleh menjadi satu tekanan dan demdam dalam diri yang boleh mengorbankan sebuah nyawa.

********Cepat Versus Lambat********

Ada orang yang berkahwin pada usia belasan tahun. Tetapi tidak kurang juga ramai yang berkahwin ketika umur sudah lanjut. Cepat atau lambat bukan persoalannya...kerana cepat dan lambat ada hikmah tersendiri. Aku hanya mampu berdoa agar aku dapat menemui cinta sejati.....

Bagi yang berkahwin awal, mungkin Allah ingin menjaga dia dan memelihara dia daripada melakukan maksiat. Lantas Allah membuka pintu hatinya, pintu hati pasangannya dan pintu hati kedua-dua orang tuanya untuk menerima menantu walaupun pasangan masih muda. Lalu Allah tutupkan ruang-ruang kemungkaran dengan menyatukan dua hati yang sedang bergelora.

Manakala, bagi yang belum berkahwin pula, Allah ingin memberi ruang dan peluang kepada seseorang untuk berbakti kepada ibu-bapanya. Hanya kerana dia belum berkahwinlah dia mampu balik sebulan sekali ke kampung untuk menjenguk kedua-dua orang tuanya. Hanya dengan hidup membujang sahaja, Allah dia berkesempatan untuk ke masjid dan majlis ilmu tanpa halangan daripada mungkin isteri atau suaminya. Semua yang berlaku ada hikmah... Readhalah dengan apa yang telah kita lalui sehingga hari ini........


*****Hukum Berkahwin Bagi yang Songsang*******

Seseorang lelaki dikategorikan sebagai wajib berkahwin apabila mereka mampu dari segi fizikal dan kewangan malah dibimbangi sekiranya tidak berkahwin, takut terjerumus kepada maksiat zina.
 
Lelaki yang sunat berkahwin ialah mereka yang mampu dari segi fizikal dan kewangan serta mempunyai keinginan untuk berkahwin. Bezanya mereka tidak bimbang akan terlibat dengan zina sekiranya tidak berkahwin.
 
Lelaki yang haram berkahwin pula ialah mereka yang tidak mampu dari segi nafkah zahir dan batin. Haram juga bagi lelaki yang berkahwin dengan tujuan untuk memudaratkan isterinya.
 
Lelaki yang tergolong dalam senarai makruh berkahwin ialah mereka yang tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya tetapi berkeinginan untuk berkahwin.
 
Lelaki yang harus berkahwin pula ialah mereka yang tidak mempunyai sebab yang mendesak untuknya berkahwin dan tidak pula mengharamkan dia berkahwin.
 
Ikatan sesebuah perkahwinan adalah berdasarkan kedua-dua pihak mendapat faedah. Malah dalam sebuah perkahwinan yang bahagia, kedua-dua pasangan saling hidup secara simbiosis (saling mendapat faedah) sama ada secara zahir atau batin. Perkahwinan bukan hanya persoalan tentang seks, tetapi disebaliknya ada sesuatu yang lebih penting iaitu tangungjawab. Tanggungjawab untuk menjadi seorang suami yang baik, tanggungjawab untuk menjadi isteri yang solehah dan tanggungjawab untuk menjadi seorang ibu/bapa yang boleh memandu anak-anak dan isterinya ke syurga.
 

******Antara Memilih Wanita & Perasaan Songsang******

Perkahwinan yang bahagia mestilah tidak menyakitkan pasangan. Memang kalau diikutkan naluri, ingin hidup dan saling manja bersama mereka yang kita rasa serasi dengan naluri kita. Tetapi, dalam masa yang sama, kita berkonflik dengan nilai-nilai agama yang diterapkan sejak kecil. Lantas, iman memilih apa yang sepatutnya sesorang agama ajar walaupun ia bertentangan dengan fitrah keinginan. Ini kerana cahaya agama itu lebih benar berbanding cahaya atau petunjuk nafsu.

Perhubungan yang sepatutnya membawa bahagia bertukar menjadi satu perasaan yang amat menyakitkan. Ingin teruskan perhubungan dengan lelaki, salah dari segi fitrahnya. Ingin berhubungan dengan wanita, tidak selari dengan nafsu yang lebih menyukai kaum sejenis. Namun begitu, aku rasa masing-masing walaupun tidak ada sekelumit perasaan nafsu kepada wanita. Jadi, mesti gunakan sebaik mungkin sedikit perasaan ini untuk asahnya menjadi sesuatu perasaan cinta yang ikhlas dan benar.

Walau apa pun perasaan songsang yang kita ada, kita kena kembali semula kepada agama yang benar. Kita tidak mampu hidup tanpa agama kerana kehidupan beragama itu sendiri adalah fitrah kejadian manusia. Kadang-kadang aku menjadi tak tahu apa nak cakap bila mana ada kawan-kawan yang aku kenal dilamun cinta sesama jenis. Walaupun niat mereka bercinta hanya atas dasar suke dan sayang semata-mata dan bukan untuk tujuan seks. Nak larang salah, tak larang pun salah sebab itu fitrah kita. Hanya mampu nasihat supaya jangan melakukan perkara yang tidak elok.

Bila membuat keputusan, biarlah mengikut prioriti dan pilihlah mana-mana pilihan yang kurang mendatangkan kemudharatan. Kalau tak kahwin, mampukah kita bertahan ?. Kalau jawapannya mampu bertahan, teruskan membujang. Tapi kalau kita tidak berkahwin menyebabkan kita bertambah dosa, lebih baik berkahwin. Dalam masa yang sama, mesti betul-betul bersedia untuk berkahwin dan menunjukkan satu semangat yang betul-betul bersedia untuk berkahwin. Kalau masih berhubungan secara gelap, atau masih ada unsur-unsur songsang, takut-takut ianya tak kekal lama, dan kita kembali semula kedalam kesesatan. Paling penting tanya diri kita adakah kita betul-betul bersedia.............


****** Wanita Idaman********

Persoalan ini merupakan persoalan yang paling susah untuk aku jawab. Nak bercerita pun rasa malu sebab takut orang perasan nak benda baik.....tapi perbuatan tak menunjukkan baik pun. Aku sebenarnya berfikir dua tiga kali untuk menulis benda nie. Takut ia memberikan gambaran salah oleh wanita bahawa aku menyembunyikan sesuatu. Semua orang inginkan isteri yang paling baik. Walaupun seseorang lelaki itu ada banyak perempuan dan scandel, tapi bila tiba masa untuk berkahwin dia tetap akan memilih perempuan yang paling baik antara yang dia kenal.

Terus terang aku katakan aku suka kepada wanita yang bertudung labuh...dah kalau boleh biarlah yang berpurdah.......Bunyi macam pelik......tapi itulah realiti. Aku tahu aku seolah-olah meminta agar suatu perkahwinan antara perogol bersiri dengan seorang ustazah. Suatu ikatan perkahwinan antara seorang yang paling jahat dengan seorang yang paling baik......

Susah untuk mencari isteri yang baik hari ni. Kalau ada pun, susah nak dapat. Yang bersosial ramai, tapi yang betul-betul baik susah nak cari. Kalau jumpe dengan seseorang perempuan pun, mesti yang dah ada pengalaman bercouple ....................... atau pun bekas orang. Tapi pada aku....kalau dia sudah berubah dan bertaubat tidak menjadi masalah kepada aku sama ada bekas orang atau tidak. Aku tahu, urusan jodoh ini kena usaha, bukan jodoh itu datang sendiri. Pernah aku terfikir untuk menyerahkan saja urusan jodoh ni pada keluarga atau subkontrak je pada ustaz....kot-kot ada budak agama yang bersesuaian.......Tapi aku belum bersedia untuk berkahwin.........Mungkin juga aku dah cerita kisah ini dalam post yang lalu tentang isthikarah aku kepada seorang wanita yang baik.......sehingga ke hari ini aku tidak memberikan sebarang jawapan kepadanya..... dan aku terus dengan isthiqarah aku.....

Aku tahu aku bukan seorang yang baik...tapi aku sedang menuju ke arah itu, walaupun dalam perjalanan aku ke sana, kadang-kadang aku terjatuh juga. Aku berdoa agar Allah bukakan pintu hatikuku dan cepatkan jodohku.....


 

6 comments:

  1. my friends byk yg dh kawin awal2 lg waktu umur 20.. alasannya sbb nk elakkn maksiat..

    ReplyDelete
  2. In Shaa Allah akan tiba jodoh hakimi seorang wanita solehah yang menarik hakimi ke syurga Allah

    ReplyDelete
  3. in shaa Allah,,segalanya akn dpermudahkan,,itu adlh rahsia Allah melainkan kte hanya mampu berdoa dan bertawakal..
    -nurul-

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..Abg Hakimi..blog anda bermanfaat..semoga istiqamah melakukan perubahan..in shaa Allah..

    ReplyDelete
  5. Smg hakimi akn berubah ke arah yg lbh baik...mintalh pd pemilik hati agar Dia mhilangkn nafsu songsang itu....

    ReplyDelete