Thursday 27 October 2016

Perempuan Bukan untuk Disakiti





Sudah lebih 3 tahun blog ini tidak dikemaskini... satu tempoh yang lama dan sangat panjang. Bukan kerana tidak mahu kemaskini tapi kekangan masa, dan juga tidak mahu terlalu mengikut perasaan yang 'pelik' ini menyebabkan diri tidak mengemaskini blog. Walaupun selalu juga singgah untuk membaca dan menjengok blog.

Tempoh 3 tahun banyak perkara yang dilalui...bermula dari sambung pelajar, bekerja sambil belajar, membina kerjaya, berpindah, mengukuhkan kerjaya, dan membina sebuah rumah tangga. Pengalaman banyak mengajar erti mengadaptasi diri pada perubahan dan belajar menerima orang di sekeliling kita. 


Hati Terguris

Mohon maaf kepada semua kerana terlalu ramai yang memberikan komen, pendapat dan pertanyaan di blog dan email. Terkadang rasa marah pun ada. Bukan marah pada soalan atau komen yang diajukan tetapi marah dengan sikap plu yang sanggup menzalimi orang lain kerana nafsu pelik mereka.

Mengapa perlu menyakiti orang lain?

Mengapa perlu seksa seorang wanita yang bergelar isteri?

Mengapa perlu menzalimi si kecil yang bergelar anak?

Tidak ada rasa bersalahkah kita kepada perempuan yang kita sakiti.., dimana merekalah yang menyediakan makan pakai kita, menguruskan keluarga dan menjaga zuriat kita?

Tegarnya hati seorang plu yang bergelar suami, sanggup menzalimi isteri sendiri. Manusia jenis apakah kita ini....renungkan.... tanya diri kita.....adilkah kita...islamkan agama kita?

Hati terasa begitu sedih dan sebak bila ada isteri-isteri plu mengadu nasib mereka. Curang, suami buat hal, abaikan keluarga, dan bermacam-macam lagi aduan si isteri. Tabahnya hati isteri sanggup bersabar demi mempertahankan sebuah bahtera perkahwinan, sebuah keluarga dan demi anak-anak.


Perempuan untuk Disayangi

Yup...perempuan untuk disayangi, bukan untuk disakiti. Memang menyukai seorang insan bernama perempuan adalah sesuatu yang asing. Sangat asing. Mana mungkin orang yang kita tidak biasa dan rapat, kita mampu sayangi. Mana mungkin orang yang kita tiada nafsu atau mungkin hanya ada sedikit nafsu padanya, kita boleh menyayanginya.

Percayalah...bahawa semua itu boleh berlaku dan bukan sesuatu yang mustahil.

Ingatlah...yang paling utama adalah niat kita. Jika kita nekad untuk berubah, kita minta pertolongan-Nya, bersungguh-sungguh memohon petunjuk-Nya dan ingat Dia saat susah senang kita, Insya-Allah .....Dia akan memberi jalan keluar untuk kesulitan yang kita hadapi.

Dalam hidup, memang kita tidak boleh hidup keseorangan. Pada satu ketika, kita akan merasa kesunyian, perlukan sesorang untuk diajak bersembang dan berkongsi rasa.

Sememangnya lelaki diciptakan untuk perempuan dan perempuan diciptakan untuk lelaki. Ini kenyataan yang kita perlu terima walaupun pahit. Inilah fitrah sebenar manusia. Inilah juga ajaran agama kita. Mahu tidak mahu kita perlu terimanya walaupun sukar bagi kita.

Percayalah saudaraku bahawa perempuan sememangnya memerlukan seorang lelaki untuk dia berlindung serta menumpang kasih dan sayang. Mereka akan berasa selamat apabila disampingnya ada seorang insan bernama lelaki.

Binalah sebuah keluarga apabila anda memang telah yakin untuk membina hidup bekeluarga. Jangan sesekali kahwin kerana desakan keluarga, desakan rakan, atau sebab-sebab lain. Membina sebuah keluarga bukan untuk tuntutan nafsu semata-mata, tetapi lebih daripada itu.

Memang semasa kahwin dulu bukan bersedia sepenuhnya pun. Malah tidak pernah berangan atau bermimpi langsung untuk kahwin pada tahun tersebut. Semuanya ketentuan-Nya. Kalau ditanya bila masanya bersedia? saya tiada jawapan...... mohonlah petunjuk dari-Nya, pasti ada jalan keluar daripada belenggu masalah yang dihadapi.

Sememangnya, saya membuat keputusan untuk mengakhiri zaman bujang tanpa dirancang. Tetapi faktor pendesak utama adalah kerjaya dan hidup sekeliling yang memaksa saya mencari pasangan untuk memudahkan kehidupan saya.

Kalau kita tidak mampu untuk meyayangi mereka, jangan sesekali menyakiti mereka apatah lagi menganiayai mereka dengan sebuah perkahwinan. Kalau tak mampu menjadi garam yang bisa mengawet makanan menjadi tahan lama, jangan kita menjadi lalat yang menjadi agen perosak makanan .


Jauhkan & Asingkan dari Gaya Hidup Plu

Ini adalah sesuatu yang amat sukar untuk dikorbankan. Mana mungkin  bagi kita untuk memadamkan detik-detik hitam, tompok-tompok hitam dalam hidup kita sebagai seorang plu. Seringkali ingauan, perbuatan dan dosa-dosa lampau menghantaui kita membuatkan kita rasa serba salah pada pasangan.

Kalau kini telah kembali ke landasan yang betul, tiada masalah. Paling penting niat ikhlas kita untuk berubah. Memang kita tidak boleh membuang perasaan plu itu seratus peratus dalam diri kita. Tetapi ketebalan perasaan plu itu kita boleh kurangkan. Percayalah...Allah akan membantu kita.

Buang semua memori plu sama ada dalam bentuk gambar, video, atau apa jua bahan.....tidak kira dalam bentuk catatan,..media...dekstop...laptop...phone....dan sebagainya.

Putuskan hubungan kita dengan semua rangkaian media sosial plu seperti tumblr, watsupp, facebook, dan lain-lain. Paling penting, kawallah diri kita dan berhati-hati dengan internet.

Putuskan hubungan kita dengan semua rakan-rakan plu. Jangan hubungi mereka dalam apa jua bentuk, apatah lagi berjumpa bersemuka.

Itu semua adalah baja yang menyemai subur perasaan plu dalam diri kita. Kalau kita telah bersedia untuk membuang semuanya dalam hidup kita, bermakna kita telah selangkah kehadapan untuk kehidupan yang lebih diberkati.


Bahagia Menanti

Yup...bahagia memang menanti bagi plu yang sentiasa bergantung pada Tuhan.

Saya mengenali isteri saya beberapa bulan sahaja..... dan pada perjumpaan kedua saya terus menyatakan untuk teruskan perhubungan itu. Perjumpaan pertama  adalah bersama ayahnya. Memang perkenalan saya untuk tujuan berkahwin bukan untuk suka-suka dan Allah mempermudahkannya.

Bermula daripada perkenalan, bertunang dengan sebentuk cincin, dan majlis perkahwinan semuanya dilakukan secara sederhana dan dipermudahkan. Rasa seolah-olah mudahnya berkahwin...tetapi masyarakat yang memberat-beratkanya. Malah kos perkahwinan, kenduri dan hantaran kurang dari 7K. Walaupun belanjanya lebih daripada itu, semuanya dipermudahkan.

Dia seorang perempuan yang sangat memahami dan keluarganya menerima saya dengan baik. Walaupun dia mengetahui saya mempunyai pekerjaan yang baik, malah mereka tidak meminta apa-apa, semuanya saya dan bakal isteri yang membuat keputusan.

Sebelum berkahwin, kami selalu berhubung tetapi menjaga batas-batas pergaulan. Cuba mengenali antara satu sama lain. Saya pernah memberitahunya bahawa saya bukalah seorang yang baik seperti mana yang dia lihat pada mata kasar. Tetapi saya cuba untuk jadi baik. Saya terima kelebihan dan kekurangan dia dan sebaliknya. Pada saat itulah saya belajar erti menerima seorang perempuan dalam hidup.

Rupa-rupanya bercinta selepas kahwin itu jauh lebih indah. Tidak tahu bagaimana perasaan mencintai dan menyanyangi perempuan itu boleh wujud dalam diri. Semuanya berlaku secara spontan dan semulajadi. Umpama, seorang bayi yang baru lahir, tidak perlu untuk mengajarnya bagaimana cara untuk menghisap susu daripada ibunya, semunya berlaku secara fitrah.

Indahnya berkahwin bila kita ubah niat kerana-Nya. Solat berjemaah bersama. Mengaji Al-Quran bersama, berkongsi buku/ilmu bersama dan lain-lain. Takkala orang lain berdating dengan malu-malu berpegangan tangan, kita berdating sambil perpegangan tangan tanpa sebarang rasa dosa mencengkam. Takkala pasangan yang bercinta dirundum perasaan berdosa bila berdua-duaan dan akad nikah menjadi batu penghalang untuk hubungan intim, kita tidak merasakan apa-apa dosa kerana semuanya halal.

Terlalu banyak Allah bantu. Tetapi setiap ujian yang didatangkan pasti akan ada bantuan solusinya. Terlalu banyak nikmat yang diberikan. Sedikit kita diuji dan sedikit nikmat yang ditarik, akhirnya Dia mengantikan dengan nikmat yang jauh lebih besar. Mudah-mudahan Dia memberikan ahli keluarga baru dengan tanda-tanda awal yang ditunjukkan.

Jangan cepat berputus harap dan berdoa...Mungkin istiqarah dan rayuan saya beberapa tahun lepas telah ditunaikan hari ini..... Insya-Allah bahagia menanti dihadapan. 


6 comments:

  1. i am happy that you find happiness.

    and i am glad you are firm that it is abusive when gay men decide to marry women only to use their wives as a cover to their homosexual activities. if one can't marry, don't marry. it is selfish when gay men do that, as if women is only useful to present a heterosexual facade for them, as if women have no life of their own. gay men really need to be honest about this, own up to their homosexuality, and don't used anybody else so that they can continue to be gay. if they are brave enough to sleep with other men, then they should be brave enough to present that facade other people without women having to that for them.

    ReplyDelete
  2. I see hope in your entry, a hope for me thou i have stop hoping..

    Haha.. saya nampak harapan di sini walaupun saya telah berhenti berharap

    all the best

    ReplyDelete
  3. Doakan saya mampu jadi setabah itu. :)

    ReplyDelete
  4. Insya-Allah....Amin

    Teruskan menulis.. :)

    ReplyDelete
  5. Doakan suami yang saya kawini selama lebih 25 tahun berubah dari naluri songsangnya seperti anda. Saya telah terlalu lama menderita hingga hidup saya penuh kemurungan. Semoga masih ada sinar2 kebahagian dipenghujung usia yang masih tersisa..

    ReplyDelete
  6. masih aktifkah blog ini..apa kabar empunya diri..Allahu Akbar..saya kehilangan kata kata kerana saya rasa saya telah menzalimi anak dan isteri

    ReplyDelete