Monday 12 November 2012

Bukan Soal Nafsu Songsang Tapi Soal Mujahadah Nafsu


[Sumber Gambar disini]

Mungkin ramai daripada kita menganggap bahawa dia terlanjur dan melakukan sesuatu yang dilarang oleh agama adalah disebabkan oleh naluri songsang. Naluri itu yang membuatkan mereka jauh daripada Tuhan, jauh daripada norma kehidupan masyarakat, jauh daripada cahaya.
 
Ramai yang tersesat dan lalai dengan kenikmatan percintaan sejenis atau berlainan jenis. Sanggup menggadaikan apa yang ada pada diri semata-mata untuk memenuhi permintaan pasangan. Biarlah hilang segala-galanya asalkan jangan  hilang si dia. Biarlah diri ini terkorban asalkan dia bahagia. Semuanya sanggup dilakukan atas nama cinta dan kasih sayang. Bila aura sayang itu meresap ke dalam diri, tidak mendengar suaranya 1 hari pun sudah membuatkan kita resah, tidak bersemangat dan tidak bermaya. Setiap detik mengharapkan si dia menghubungi kita sekurang-kurangnya untuk mengucapkan "Hi!!!", atau pun "Selamat malam", .
 
Bila berada dalam fasa percintaan, semuanya nampak indah, semuanya nampak bahagia. Kadang-kadang, dengar suara si dia pun membuatkan kita jadi lemah longlai, jadi stim atau basah. Apatah lagi bila bertemu dan berjumpa. Paling tidak melakukan aktiviti ringan-ringan, pegang-pegang, curi raba-raba dan curi-curi cium.
 
Ini semua adalah normal bagi pasangan yang bercinta.....Mesti merasai perasaan ini. Kalau tidak melakukannya pun, mesti sedikit sebanyak terdetik atau terlintas dalam fikiran untuk melakukannya. Manusia mempunyai imaginasi yang tinggi. Nak tak nak terbayang dalam fikiran kita betapa indahnya dunia kalau dapat memeluk si dia dan bermanja-manja selalu. Kalau bayangan ini tidak dapat dikawal, ia akan diterjemahkan dalam bentuk realiti di alam nyata. Maka bermulalah fasa untuk bertemu dan bertegur sapa secara bersemuka dan inilah merupakan bibit-bibit permulaan kepada sebuah perkongsian kasih sayang yang membawa kepada kenikmatan yang bersifat sementara.
 
Walaupun kita diuji dengan naluri pelik ini, ini bukan tiket untuk kita terus hanyut. Bukan semua yang bernaluri songsang hanya mahukan kenikmatan seks semata-mata. Ramai yang mahukan sebuah perhatian dan kasih sayang dari seseorang yang serasi dengan naluri dan keinginannya. Namun begitu, tidak kurang juga yang hanya mencari kenikmatan seks.... ataupun telah menukarkan pada asalnya sebuah perhubungan kasih sayang kepada seks atas nama cinta dan sayang.
 
Cuba kita lihat masyarakat kita pada hari ini........dan kita renung.......kita tanya diri kita sendiri............
 
1. Berapa ramai golongan yang mempunyai nafsu songsang tapi tidak pernah melakukan perbuatan songsang?
2. Berapa ramai golongan songsang yang mengikut nafsu mereka akhirnya mereka sedar kesalahan yang telah mereka lakukan?
4. Berapa ramai golongan songsang yang selesa hidup bersama pasangan dan gembira dengan kehidupan mereka?
3. Berapa ramai mereka yang str8 telah main atau telah berzina dengan bekas kekasih sebelum berkahwin?
4. Berapa ramai mereka yang str8 berkahwin dengan bakal isteri yang telah mereka main sebelum berkahwin?
5. Berapa ramai mereka yang str8 akad nikah ketika bakal isterinya telah hamil?
6. Berapa banyak anak luar nikah yang dilahirkan dan ditinggalkan serta dibuang macam sampah dalam sungai, tiinggal di tandas, tinggal di surau/masjid, tinggal di depan rumah orang, dlll?
 
Sebenarnya, bukan soal songsangan naluri yang menyebabkan kita menjadi lebih songsang dari jalan cahaya, tapi soal mujahadah dan istiqamah nafsu. Mujahadah nafsu bermakna melawan nafsu daripada melakukan perkara terlarang dan istiqamah nafsu bermakna kita berterusan meninggalkan apa yang terlarang. Memang bunyinya cukup mudah disebut sepantas kita membilang nombor 1-10, tapi sangat sukar melakukannya. Ini fitrah manusia, suka melakukan apa yang kita suka tapi liat melakukan apa yang kita benci.
 
Adakah kita cukup tenang untuk hidup dengan naluri ini? Adakah kita cukup bahagia dengan pasangan kita? Adakah tiada syak wasangka langsung terhadap pasangan kita?
 
Kita sesekali tidak senang dengan perhubungan ini, rasa resah dan gelisah dengan perhubungan ini, dan rasa tidak aman. Buktinya, kita sering 'cover' bila kita bercakap dan berjumpa dengan dia depan khalayak ramai. Kita simpan elok-elok gambar-gambar mesra kita bersama dia. Kita 'delete' segala mesej-mesej yang 'panas' dengan dia. Yang paling penting, kita takut perhubungan kita berjaya dihidu oleh orang lain terutamanaya keluarga kita sendiri. Ini semua menunjukkan kita tidak tenang dan temteram dengan hidup kita bila kita mengamalkan perhubungan terlarang. Tambah-tambah lagi bila kita sudah terlanjur atau sudah melakukan sesuatu yang salah. Rasa itu terus menyerbu hati kita dan membuatkan kita tidak tenang. Melainkan kalau kita rasa biasa sahaja atau alang-lang sudah buat, biarkan sahaja dengan laluan itu, maka itu sudah menunjukkan hati kita sudah 'mati'.
 
Jujur aku katakan, kita masih tidak terpesong terlalu jauh kerana kita masih mengamalkan dan memperaktikkan Islam walaupun sedikit. Kita tidak terus tersesat kerana roh dan nilai-nilai Islam itu masih ada walaupun sedikit dalam diri kita. Kita masih solat lima waktu walaupun kadang-kadang lompang. Kita masih berpuasa walaupun kadang-kadang nafsu melonjak di siang hari bulan Ramadhan. Ya....sebab kita masih seorang muslim.......sebab itu kita masih bertahan. Sesekali pegangan kita dan nilai agama yang diterapkan sejak kecil tidak akan tergadai hanya kerana naluri 'gila' yang ada dalam diri kita.
 
Jangan disebabkan kita mempunyai naluri ini kita meletakkan semua dosa dan kesalahan kita dengan menyalahkan naluri ini punca kita jadi begini. Kalau naluri ini menyebabkan kita meliwat atau melakukan perkara songsang terlarang, Mengapa golongan yang str8 masih ada yang berzina?. Mengapa ramai yang buang anak? Mengapa ramai yang kahwin selepas terlanjur? Kalau kita str8, adakah kita mampu menjamin atau menyatakan dengan bangganya bahawa kita tidak akan terlanjur dengan perempuan?
 
Hakikatnya, perlakuan kita didorong oleh nafsu kita sendiri. Nafsu kita didorong oleh mujahadah kita. Mujahadah kita didorong oleh iman kita. Iman kita didorong oleh amal kita. Akhirnya, amal kita didorong oleh ilmu kita.
 
Allah uji mujahadah melawan nafsu itu kepada setiap individu bermula dari zaman nabi Adam hingga sekarang, diuji kepada setiap manusia tidak kira sama ada dia tinggal di kutub utara, di negara arab, atau hatta di Malaysia. Tetapi........Allah menguji naluri songsang ini hanya kepada beberapa individu sahaja....Hanya yang terpilih sahaja........ Maka, beruntunglah orang yang diuji kerana kerana Allah masih prihatin dan Allah memberikan perhatian yang 'istimewa' kepada kita.

Seorang guru yang menjalankan ujian peperiksaan kepada pelajar-pelajarnya pasti ingin tahu siapakah antara pelajar-pelajarnya yang paling pintar. Kedua, apabila memeriksa kertas jawapan, dia juga ingin tahu berapa ramai yang mampu menjawab soalan-soalan yang ditanya dengan betul dan siapa yang boleh memberikan idea yang paling bernas. Bila keputusan dikeluarkan, guru-guru sudah tahu kemampuan setiap pelajar dan memikirkan penyelesaian dan pendekatan terbaik untuk pelajar-pelajarnya. Begitu juga dengan Allah, sesungguhnya Allah sedang menguji kita dan sedang memberikan perhatian yang khusus kepada kita. Sama ada kita 'Lulus' atau diberi gred 'Gagal' untuk ujian ini................dan subjek/mata pelajaran bagi ujian ini adalah subjek  'Mujahadah'.

Mudah-mudahan kita diberi kekuatan untuk mengambil 'paper 'ini dengan jayanya......

1 comment:

  1. Ya Allah moga kita semua adalah pelajar2 yg boleh menjawab dgn baik dan sentiasa beridea bernas...Take care hakimi

    ReplyDelete