Friday 10 February 2012

Meraih Ganjaran Dosa Berganda

Amalan yang baik akan dibalas dengan ganjaran dan kenikmatan manakala amalan yang jahat atau buruk akan dibalas dengan kesengsaraan dan penderitaan. Itu adalah janji Allah kepada manusia sejak utusan pertama manusia dihantar ke muka bumi.
Dalam bulan Ramadhan, ummat Islam akan melakukan amalan kebaikan yang lebih kerana dalam bulan yang penuh keberkatan tersebut amalan kebaikan akan digandakan. Itu berkaitan dengan pahala, melakukan amal soleh. Tetapi ramai yang tidak sedar bahawa melakukan dosa juga boleh membawa kepada dosa berganda. Kita tak nampak dosa tersebut menjadi berganda kerana pertama, kita menganggap dosa itu adalah remeh. Kedua, dosa tersebut boleh dipohon keampunan kemudian dan amalan yang ditinggalkan boleh diganti semula.
Masalah utama yang dihadapi oleh mereka yang mengalami krisis kekeliruan identiti (juga mereka yg straight) adalah gelora nafsu yang sukar dikawal. Betul nafsu tidak boleh dihapuskan, tetapi mesti dikawal dengan betul umpama menundukkan kuda yang liar. Inilah cabaran utama yang paling getir sebenarnya. Mudah-mudahan Allah memberikan sedikit kekuatan kepada kita untuk bermujahadah melawan nafsu jahat yang didalangi syaitan ini.
Mereka yang mengalami krisis identiti ini (plu) kebanyakkannya belum berkahwin walaupun umur agak lanjut (25 ke atas) sedangkan rakan-rakan sebaya mereka sudah mempunyai anak 2-3 orang. Sebab utama tidak berkahwin adalah mungkin kerana belum bersedia untuk menerima pasangan hidup dan juga atas faktor kewangan. Jadi jalan penyelesaian yang paling mudah dan singkat untuk mengatasi ketidakstabilan hormon adalah dengan mel****p (rasa segan nak sebut). Ini adalah jalan yang biasa diambil oleh plu dan amalan ini mungkin sudah bermula sejak mereka berumur 13 tahun (kebanyakkannya bergantung kemudahan access talian internet). Perlakuan ini berterusan sehingga sampai ke satu tahap ketagihan sehingga mereka melakukan sedemikian sekurang-kurangnya sekali sehari. Malah mungkin juga lebih dari sekali dalam sehari.
Rasa malu nak sebut sebab tak berniat untuk membuka aib sendiri. Tetapi mudah - mudahan menjadi perkongsian dan mencetuskan rasa malu pada Allah sebab telah menzalami diri sendiri. Mudah - mudahan ia juga dapat menanam pada diri kita rasa keinsafan kerana telah melakukan dosa (setiap perlakuan dosa akan dicampak kedalam api neraka tak kira dosa kecil atau besar kecuali sempat bertaubat). Banyak dosa berganda telah wujud. Antaranya:
1) Melihat aurat individu lain
Mereka akan melakukan apa sahaja untuk menaikkan nafsu. Paling biasa adalah dengan melayari laman yang tidak sepatutnya. Juga melalui webcam dan chatting (paling popular YM, SKYPE dll). Tidak merasakan melihat aurat itu satu dosa kerana dosa tersebut telah sebati dalam diri kita dan merasakan tidak salah, kalau salah pun diabaikan perasaan tu (pada ketika itu , nafsu tengah bergelora)
2) Bercakap dan membayangkan perkara lucah
Untuk menaikkan nafsu, berkata dan menyebut benda lucah melalui tulisan. Dengan adanya video streaming, hanya dengan bersuara untuk menaikkan nafsu. Pada masa tu memang kita tak sedar kita menuturkan benda yang kotor sebab nak capai matlamat kepuasan nafsu. Kalau menonton video yang tak sepatutnya pula, membayangkan kita pelakon tersebut dan melakukan perkara terlarang dengan orang yang kita suka (ampunkan dan hilangkan perasaan ini Tuhanku)
3) Meninggalkan solat
Selalunya, misi syaitan ini berjaya sampai ke tahap ini. Ini kerana kita boleh meluangkan masa berjam-jam untuk memuaskan nafsu tetapi tadak berkemampuan untuk meluangkan masa 5-10 minit untuk solat. Betullah firman Allah " Solat mencegah diri dari melakukan perkara keji dan mungkar". Tetapi kita masih juga buat maksiat walaupun solat sebab ia satu tanda solat tidak diterima.
Banyak lagi sebenarnya dosa-dosa lain yang terhasil selari dengan aktiviti yang bercanggah ini. Bila digabungkan dosa - dosa ini sama ada kecil dan atau besar, ianya menjadi ' double trouble' sebenarnya. Rasa seolah diri ini orang munafik kerana secara zahirnya (di depan orang) macam orang baik, tapi bila bersendirian lawan ajaran Islam. Ya Allah, ampunkan aku. Berilah keampunan kepadaku. Biarlah taubat yang aku lakukan adalah taubat yang sungguh-sungguh. Bukan taubat yang olok-olok. Bukan niat untuk mempersendakan Engkau ya Allah.

No comments:

Post a Comment