Monday 27 February 2012

Beriman & Bertakwakah Aku?

Beriman kepada Allah merupakan rukun iman yang pertama dalam Islam. Ramai yang mendakwa dan mengaku mereka orang beriman dan bertakwa. Tetapi peliknya, mengapa ramai juga orang yang membuat maksiat kepada Allah, membuat kejahatan dan menzalimi orang lain?. Apakah mereka mengaku dan perasan mereka orang beriman dan bertakwa tetapi sebenarnya tidak.
Beriman kepada Allah maknanya kita mengaku bahawa hanya Allah swt sahaja Tuhan yang berhak disembah dan Tuhan yang menguasai alam semesta. Bertakwa pula maknanya kita benar-benar melaksanakan apa yang diperintahkan Allah dan meninggalkan apa sahaja yang dilarang oleh Allah secara total. Bila kita beriman dan bertakwa kepada Allah, bermakna kita menghampiri kedudukan ihsan dalam kehidupan kita. Maknanya bila kita melakukan sesuatu perkara, tindakan kita sentiasa diperhatikan Allah. Seolah-olah kita dapat melihat Allah sedang memerhatikan kita atau setidak-tidaknya, kita merasakan kita sedang dipantau oleh Allah.
Tapi, mengapa apabila kita berseorangan dan orang tidak melihat kita, kita melakukan maksiat? Begitu susah san sukar untuk bermujahadah rupa-rupanya. Bukan satu kerja mudah yang boleh diselesaikan dalam satu hari, bahkan ia bukan usaha seminggu dua atau sebulan dua. Bagaimana mungkin kita ingin berujahadah kalau dalam tempoh sehari dua kita sudah tewas? Apa sebenarnya yang berlaku? Apa kesilapan dalam solat taubat kita? Apa kesilapan dalam solat fardhu kita? Mengapa solat tidak dapat mencegah diri kita dari melakukan perbuatan keji dan mungkar? Mengapa ceramah atau tazkirah yang kita dengar hanya berkesan dan menimbulkan keinsafan dalam diri hanya beberapa jam sahaja? Ikhlas ke amalan kita kepada Allah?
Terlalu banyak persoalan yang tidap dapat dirungkai. Terlalu banyak kekusutan yang membelenggu diri. Ya Allah, jika amalan aku tidak diterima oleh-Mu, kau hadirkan perasaan ikhlas dalam diriku agar aku benar-benar menjadi hamba-Mu yang paling baik. Jika solatku tidak diterima, kau kusyukkanlah solatku agar solatku diterima dan menjadi benteng kepada sifat keji dan mungkar.
Ya Allah, bantulah aku...
Berilah aku kekuatan untuk aku menjadi penghuni syurgamu...
Berikan aku rahmat-Mu...
Berkatilah aku...
Murahkan dan mudahkan rezekiku......

No comments:

Post a Comment