Thursday 26 April 2012

Membersihkan Tangki Najis


Badan kita terdiri daripada dua aspek: Rohani dan Jasmani. Setiap hari kita makan paling kurang pun tiga kali sehari. Sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Namun, bukan semua yang kita makan itu diserap oleh badan. Hanya nutrien yang diserap oleh vilus di usus kecil, dan selebihnya akan dijadikan tinja sebelum dinyahkan dari badan. Serat umpamanya, penting untuk penghadaman tetapi tidak lagi berguna setelah nutrien diserap daripanya. Makan itu satu keperluan badan dan kita akan dapat tengok kesannya kalau kita tak cukup makan atau terlebih makan melalui fizikal luaran kita. Makanan ini untuk jasmani. Bagaimana pula dengan makanan rohani?

Rohani juga memerlukan makan, tetapi bukan makanan berbentuk fizikal. Tapi sajiannya adalah dalam bentuk solat, doa, amal kebaikan, zikir, tazkirah, ceramah, membaca quran dan sebagainya. Ini makanan rohani sebenarnya dan ia juga perlu diberikan kepada badan setiap hari mengikut sukatan yang betul. Jika dos yang diberikan berlebihan, tidak mendatangkan mudarat kepada badan. Tapi, jika dosnya kurang, boleh menyebabkan satu penyakit yang memudaratkan badan. Ianya memberikan kesan kepada 'hati'. Hati menjadi hitam, berkarat, dan kabur.

Penyakit hati menyebabkan amalan kebaikan bercampur gaul dengan amalan keburukan. Dalam kata lain, dosa bercampur pahala. Pagi buat amalan kebaikan, petang buat maksiat dan dosa. Tadi solat zohor, lepas solat tengok benda lucah. Siang berpuasa, lepas berbuka 'ringan-ringan' atau berzina. Ini antara beberapa contoh realiti yang berlaku. Jawapannya sebab iman kita turun naik:



Minyak tidak boleh bercampur dengan air walaupun digongcang berulang kali dan sekuat-kuatnya dalam satu botol. Begitu juga dosa dan pahala, ia tidak akan boleh bercampur. Jika ia bercampur juga, salah satu akan terhapus atau berkurangan. Jika dosa dan pahala bercampur, yang mendapat kesannya adalah hati. Hati yang berdosa itu ibarat tangki najis. Sayugia, dalam rajah yang paling atas, ada dua cara untuk membersihkan tangki tersebut. Pertamanya, tahi dalam tangki itu tidak dikeluarkan, tetapi, air bersih dialirkan dengan tujuan untuk membersihkannya sehinggalah air yang bersih melimpah ruah daripada bahagian atas. Kesannya, sampai bila-bila pun hati itu tidak akan bersih sampai bila-bila sebab bahagian bawahnya tahi tersebut terkandas. Ingat prinsip keapungan!!!. Bila ketumpatan tahi itu lebih tinggi daripada air (sebab sudah bertukar menjadi mendakan), ia tidak akan timbul.

Cara kedua adalah dengan mengeluarkan terlebih dahulu mendakan dibahagian bawah tangki melalui injap. Kemudian, air bersih dialirkan dan proses diulang sehingga tangki benar-benar bersih. Air kotor akan keluar melalui injap di bahagian bawah dan bila sudah bersih barulah injap tangki ditutup boleh dipenuhkan dengan air yang bersih. Mengulang proses pembersihan ini bukannya boleh dilakukan sekali dua, tapi berulang kali. Ini kerana tangki septik tersebut sudah tercemar dengan kekotoran yang kronik dan bau yang amat busuk menusuk hidung. Sekali cuci belum mencukupi, tetapi memerlukan banyak kali proses pencucian. Mungkin juga perlu guna bahan pencuci yang berlainan. Tetapi sebelum cuci tangki tersebut, seseorang itu perlu kuat semangat dan mempunyai iltizam yang kuat untuk memcucinya sebab kalau tak kuat, proses pencucian mungkin terhenti separuh jalan dan kerja-kerja tersebut menjadi projek terbengkalai.

Analogi:
Tangki = Hati
Proses PemBERSIHan = Taubat
Iltizam = Kekuatan dan mind setting untuk berubah
Air Bersih = Amalan kebaikan / Pahala
Air Kotor = Dosa

2 comments:

  1. Dah balas email tu. Tapi kalau tak sampai boleh bagitahu semula. Tak balas dalam facebook sebab akaun ada masalah sedikit untuk log in. Tapi mesej masuk inbox. Check email.

    ReplyDelete
  2. hakimi..tengok kat email..saya dah balas email yg hakimi bagi..

    ReplyDelete