Friday 4 May 2012

Antara Nasib, Pilihan & Takdir (Bahagian 2)


................. Sambungan daripada Bahagian 1

5) Danial boleh dikatakan seorang yang mempunyai rupa paras yang agak kacak dan dia sering menjadi kegilaan ramai perempuan sejak dari sekolah menengah lagi. Bila melanjutkan pelajarannya ke salah sebuah kolej swata, lebih ramai awek-awek yang cuba mengusha dan berkawan rapat dengannya. Oleh itu, dia sering bertukar-tukar awek. Ada yang berjaya kekal selama 2 bulan, 5 bulan dan sebagainya. Daniel memang seorang yang sukakan perempuan. Bila dia melihat seorang perempuan yang lalu, tambahan lagi perempuan itu cantik dan memang 'taste' dia, jiwanya mula menjadi kacau. Seringkali dia terbayang dalam fikirannya memeluk wanita tersebut dan melakukan hubungan seksual dengan wanita itu. Daniel selalu  'mencuba' dahulu awek-aweknya kerana dia enjoy dan lagipun dia masih muda. Setiap hari, dia mencari rakan perempuan yang berbeza-beza untuk chatting dan semuanya berakhir dengan mengeluarkan air mani di depan webcam. Pada hujung minggu pula, dia selalu melakukan temujanji dengan wanita yang berbeza-beza dan setiap perjumpaan berakhir dengan aktiviti seks. Danial tidak mempunyai masalah untuk memujuk wanita-wanita yang ditemuainya di laman sosial kerana Danial mempunyai wajah yang agak tampan yang membuatkan perempuan mudah 'cair'. Tambahan pula, Danial pandai memujuk dan mengeluarkan ayat yang manis-manis di depan perempuan. Ramai perempuan yang telah terlanjur denganya tatapi tidak seorang pun pada ketika ini yang mengandung kerana dia menggunakan kondom. Kadang-kadang pula, nafsunya hanya dilepaskan ditandas-tandas ketika 'line clear'. Dia berasa tidak bersalah untuk melakukan perhubungan sedemikian kerana padanya itu bukan satu dosa. Tambahan pula ia tidak membuatkan perempuan tersebut mengandung.

Pertimbangkan juga situasi sampingan (tiada kaitan dengan naluri seksual) lain dalam kehidupan kita seperti berikut:

6) Rumah Mak Cik Temah terbakar kerana dia terlupa menutup dapur gas yang digunakan selepas menggoreng ikan.

7) Rohani dinobatkan sebagai pelajar terbaik SPM 2012 kerana dia berusaha siang dan malam bersengkang mata belajar selain selalu berjumpa dengan gurunya bila dia menghadapi masalah dalam menjawab soalan latih tubi.

8) Zainal dilahirkan dalam keadaan buta dan cacat kedua-dua belah kakinya. Namun begitu dia tekad untuk belajar dan meneruskan kehidupan seperti orang normal yang lain. Berkat usahanya, dia boleh membaca dan menghafaz Al-Quran walupun buta dan tidak pernah melihat bagaimana tulisan Al-Quran.

9) Nazri mencuba pelbagai-bagai jenis pekerjaan kerana dia mahu menjadi jutawan. Tetapi sehingga kita, dia belum bergelar jutawan.

10) Ah Long memenangi RM Sejuta ringgit setelah memasuki program realiti RM 1 Juta Money Drop dan selepas seminggu, dia mendapat RM 1 juta lagi selepas memenangi  hadiah pertama cabutan TOTO 4D.

Jadi.... apa sebenarnya yang membentuk naluri seksual kita, nasib, pilihan atau takdir?

Sebenarnya, dalam hidup kita hanya ada 2 perkara sahaja. Maksudnya terjadinya sesuatu kejadian atau peristiwa adalah disebabkan oleh pilhan kita sendiri dan disebabkan oleh takdir Allah. Tiada istilah nasib, tapi pada relaitinya kita selalu menyalahkan nasib. Kalau semuanya nasib, maknanya kita salahkan pada takdir sebab takdir yang membuatkan nasib kita jadi begitu. Kita jadi jahat dan kita salahkan nasib sebab nasib kita yang jadikan kita jahat?. Tapi sebenarnya kita yang pilih untuk jadi jahat.

Jika ditanya pada golongan naluri songsang, adakah mereka gembira dengan naluri tersebut dan jika diberi satu keajaiban, mahukah mereka menjadi normal?..... sudah pasti jawapannya mereka tak gembira dengan naluri itu dan jika boleh membuat permintaan kepada dewa naga selepas 7 biji dragon ball dikumpulkan, aku rasa golongan naluri songsang ini akan minta dihapuskan dan dilenyapkan perasaan songsang mereka.

Kalau mengikut cerita sampingan di atas, Rumah Mak Cik Temah tak kan terbakar jika dia menutup gas selepas digunakan. Kebakaran berlaku disebabkan oleh kecuaiannya sendiri. Rohani berjaya kerana dia membuat pilihan untuk belajar dengan bersungguh-sungguh. Zainal, seorang yang kurang upaya boleh membuat sesuatu yang pada kita mustahil kerana dia mempunyai kekuatan diri yang awesome dan memilih untuk menjadi orang berilmu. Cerita Ah Long, seolah-olah ditentukan oleh nasib. Tapi sebenarnya.... dia menjadi kaya kerana dia membuat pilihan untuk masak program tu.. dan mencuba banyak kali untuk menang no ekor (bukan tujuan mempromosikan no ekor kerana berjudi dan bertenung nasib haram dalam Islam).

Hakibatnya, semua usaha mereka adalah satu PILIHAN dan pilihan yang dibuat oleh mereka menatijahkan TAKDIR oleh Tuhan.

Kita kembali kepada cerita 1-5 (cerita naluri manusia). Kita menjadi seorang yang bernaluri songsang ini bukan atas kehendak kita kerana dalam sesetengah kes, ianya hadir tanpa kita tahu dan tanpa kita sedari perasaan abnormal itu ada dalam diri kita.  Dalam sesetengah kes, orientasi naluri seksual seseorang berubah setelah terjadi sesuatu peristiwa hitam dalam dirinya. Itu semua takdir Allah. Kita pergi kepada persoalan pokok, adakah naluri songsang satu penyakit ?. Penyakit seperti penyakit jantung berlubang. Penyakit seperti penyakit leukimia, atau penyakit seperti penyakit kencing manis. Ada sebahagian penyakit berlaku disebabkan oleh faktor pemakanan dan ada disebabkan oleh genetik, dan ada disebabkan oleh keabnomalan semasa peringkat kehamilan.

Dalam kes naluri songsang ini, aku rasakan ianya adalah satu penyakit yang telah ditakdirkan Allah. Allah memilih manusia-manusia tertentu untuk diuji. Usah persoalkan kenapa kita dipilih oleh-Nya kerana Dia yang Maha Mengetahui akan atas apa yang berlaku. Mungkin ini caranya Dia menguji kita supaya kita sentiasa dekat dengan Dia. Dengan ujian ini sahaja menjadi asbab kita kenal Allah. Bila mana kita diuji dengan penyakit ini, yang mengemudi atau membuat pilihan adalah diri kita sendiri. Jika kita mempunyai kencing manis, dan masih mengambil makanan yang berlebihan gula, itu risiko yang kita tanggung sendiri kalau kaki terpaksa dipotong atau terpaksa menyuntik insulin setiap hari.

Dan kalau kita bernaluri songsang, itu pilihan kita sendiri sama ada nak 'meraikan' perasaan itu atau 'menafikan' perasaan itu mengikut panduan tertentu. Kita memilih jalannya... dan natijahnya kita yang tanggung sendiri. Untuk kes 5, cuba kita bayangkan Danial adalah seorang gay dan dia melakukan aktiviti seperti dalam cerita itu (dengan lelaki)......, isunya naluri songsang bukan penyebab kepada ketidakboleh kawalan naluri seksual.... tapi disebabkan hawa nafsu. Hawa nafsu dipandu oleh iman dan iman kita yang membuat pilihan. Sebenarnya tiada beza seorang yang 'staright' yang sukakan perempuan dan seorang gay yang sukakan lelaki. Sebab method pengawalan nafsunya sama.

Semuanya kembali kepada PILIHAN kita sendiri dan kita mengharapkan Allah menatijahkan TAKDIR yang baik dalam kehidupan kita selepas kita membuat PILIHAN itu.





 





2 comments:

  1. satu je aku nk ckp.. lahir sebagai plu adalah tidak brdosa.. sbb bukan kemahuan kita nk jd mcm ni, tp ia adalah kententuan Allah.. tp bila kita 'act as a plu' mula lh kita mndpt dosa kerana pd saat ini semuanya brlaku atas kehendak kita.. i want to hav sex.. nk couple n so on.. ini semua baru atas kehendak kita..

    ReplyDelete
  2. Thanks Putera...
    Itulah point utama yang nak disampaikan dalam post ni.

    ReplyDelete