Friday 25 May 2012

Dekat Ketika Saat Diuji


Ketika aku senang,
Bergelak tawa bersama rakan-rakan,
Aku lupa akan diri-Mu,
Ketika aku sihat,
Aku abaikan dan sambil lewa untuk solat,
Ketika aku tidak pernah 'miss' masa untuk makan (3x sehari),
Aku tidak pedulikan apa tu erti kenyang yang sebenar,
Ketika aku mempunyai masa lapang,
Aku tidak mahu mengingati-Mu,
Untuk melakukan solat tahajjud,
Tidak sesekali aku sanggup bangun awal melainkan Subuh telah masuk,
Tika itu, aku jauh daripada-Mu.

Tetapi......
Ketika saat aku diuji,
Terasa aku begitu lemah,
Terasa aku bukanlah seorang perwira atau perkasa,
Disaat itu,
Aku mula lebih akrab dengan masjid,
Mula datang awal ke masjid,
Mula menghulurkan seringgit dua ke tabung masjid,
Mula merasai nikmat kenyang,
Mula menitiskan air mata bila mengingati-Mu,

Aku pelik....
Sebelum ni juga aku mengingati-Mu,
Tetapi tidak menitiskan air mata,
Juga membaca Al-Quran,
Tetapi tidak menitiskan air mata,
Juga membaca terjemahan Al-Quran,
Tetapi tidak menitiskan air mata,
Mungkin tarafnya sama membaca buku-buku fiksyen.

Tetapi kali ini terasa sangat lain...
Baru aku tersedar,
Rupa-rupaya itu semua terjadi,
Saat aku diuji oleh-Mu.
Saat aku dalam kesusahan,
Saat aku dalam kesengsaraan hidup,
Baru aku terasa Engkau ada,
Engkau Wujud,
Dan Engkau dekat dengan diriku.

1 comment:

  1. Akak sangat terasa ini adalah akak sebab selalu senang sangat lupakan DIA tapi DIA sentiasa sayangkan akak...

    ReplyDelete